Tapahtumien muistiot

<< Palaa
26

FT Liisa Väisänen piti mielenkiintoisen esitelmän symboleista, joita näemme joka päivä ympärillämme.  Hänen esitelmänsä kalvot symboleineen ovat nähtävissä tästä linkistä. Seuraavassa tekstissä on omia muistiinpanojani näiden kuvien symboliikasta samassa järjestyksessä kuin ne ovat kalvoissa:

Esitelmä lähti liikkeelle sosiaalisen median käyttämistä emojeista, joita voisi verrata muinaisten egyptiläisten hieroglyfeihin. Tietokoneissa ja älypuhelimissa käytetyt ikonit ovat myös symboleita, joiden merkityksen voi tunnistaa niiden muodosta. Vielä toistaiseksi niiden alle on yleensä merkitty symbolin tarkoitus myös tekstillä, mutta nämä tekstimerkinnät tullevat aikaa myöten häviämään.

Nykyään käytetään myös peukalomerkkejä: peukalo alas tai peukalo ylös (Facebook!). Niiden sanotaan johtuvan muinaisen Rooman gladiaattoritaisteluista, jossa keisari näytti peukalolla, tapetaanko gladiaattori vai säästetäänkö. Keisari ei kuitenkaan näyttänyt peukaloa ylös/alas, vaan sivulle ulos (miekka esiin) tai nyrkkiin sisään (miekka tuppeen). Ylös/alas -näyttö perustuu vanhojen latinalaisten tekstien käännösvirheeseen.   

Sormimerkeillä (keskisormi ylös tai peukalo sormien väliin) on alunperin tarkoitettu miehen tai naisen sukupuolielimiä ja ne koetaan äärimmäisen loukkaaviksi erityisesti Etelä-Euroopassa ja Lähi-Idässä. Positiivisempi sormimerkki on voiton merkki (V), jonka Winston Churchill teki tunnetuksi. Sekin täytyy näyttää oikein päin.

Rock-musiikissa on omaksuttu vanhoja pääkallo- ja silmäsymboleita.  Monet tuotemerkit käyttävät symboleita. Esim. milanolaisen Alfa Romeon tuotemerkki muodostuu Milanon lipusta ja Viscontin suvun vaakunasta. Peugeot käytti voimaa kuvaavaa leijonaa tuotemerkkinään jo silloin, kun se valmisti sahanteriä. Siitä se on siirtynyt autoihin ja aikojen kuluessa sitä on vähän modernisoitu. Volvon tuotemerkissä sana "volvo" tarkoittaa "minä pyörin" ja sitä ympäröivä uroksen merkki kuvaa voimaa. Skodan tuotemerkissä oleva siivekäs nuoli kuvannee nopeutta.

Starbucksin tuotemerkki perustuu  kaksipyrstöisen merenneidon reliefiin, jollaisia on aikoinaan käytetty koristeina useissa paikoissa, jopa erään piispantalon seinässä. Yhdysvalloissa pyrstöjen välin näyttämistä pidettiin kuitenkin säädyttömänä, joten navan alapuolinen osa sensuroitiin tuotemerkistä pois.

Omena on liitetty Vanhan Testamentin hyvän ja pahan tiedon puuhun, josta Eeva söi luvatta. Tietokoneen keksijä Alan Turing teki itsemurhan puraisemalla myrkytettyä omenaa, kun häntä syytettiin homoseksuaalisuudesta. Tästä Steve Jobs sai ajatuksen ottaa tietokoneyhtiö Applen tuotemerkiksi puraistun omenan.

Apteekit ovat ottaneet tuotemerkikseen Hygeian maljan. Hygeia oli antiikin terveyden ja puhtauden jumalatar,  joka kuvattiin yleensä käärmeen kanssa, joka joi hänen kädessään olevasta maljasta.

Puolikuu on vakiintunut islamin ja monien islamilaisten valtioiden tunnukseksi. Kun ruoka tunnetusti yhdistää ihmisiä, ranskalaiset keksivät erään rauhansopimuksen jälkeen leipoa puolikuun muotoisia leivonnaisia aamiaiselle ja näin syntyi croissant.  Muita ruokapöytään liittyviä symboleja on esillä vanhoissa suola- ja pippuriastioissa, joissa maan jumalatar Gaia kuvaa pippuria ja meren jumala Neptunus suolaa. Sisiliassa leivotaan 200-luvulla eläneen marttyyrin Pyhän Agathan kunniaksi rintojen muotoisia leivoksia, koska Agathaa kidutettiin hakkaamalla hänen rintansa pois.

Rakkauden symbolina käytetään yleisesti sydäntä, joka ei kuitenkaan muodoltaan vastaa oikeaa sydäntä. Entisaikoina ei oikein tunnettu ihmisen anatomiaa ja sydänsymbolin muoto perustuu joihinkin hautalöytöihin. Punaisesta väristä on tullut rakkauden väri. Pariisin Punaisen Myllyn punainen ei kuitenkaan kerro rakkaudesta vaan verisestä taistelusta tuolla paikalla.

Dollarin merkin kaksi pystyviivaa kuvaavat Herakleen pylväitä, jotka ovat Gibraltarin salmen molemmin puolin. Liikennemerkkien kieltomerkeissä olevan ympyrän ja ristin lähtökohtana on alkukirkon aikainen Kristus-monogrammi (Χρ). Kuvalliset liikennemerkit otettiin ensimmäisenä käyttöön Ranskassa, kun saksalaiset turistit eivät ymmärtäneet tekstitauluja.

 

Esitelmä oli kerännyt huomattavan joukon ruutiukkoja kuuntelemaan. Se herätti enemmän kysymyksiä kuin käytettävissä olevassa ajassa ehdittiin käsitellä.

 

Sadanpäämies palkitsi esitelmöitsijän CD-levyllä, jossa oli Sibeliuksen musiikkia.

Teksti: Ilkka Mäntyvaara

Kuvat: Timo Tulosmaa

FT Liisa Väisänen: Arkipäivän symbolit