Tapahtumien muistiot

<< Palaa
08


Projektijohtaja Ville-Mikael Tuominen.


Kilpailukutsu raitiotiehankkeesta julkistettiin joulukuussa 2014 ja kilpailutuksen tulokset saatiin kesällä 2015.Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 7.11.2016 hyväksyä raitiotiehankkeen äänin 41 puolesta, 25 vastaan ja 1 tyhjä.

Investointi jakaantuu osa 1:een ja osa 2:een. Ykkösosan kustannusarvio on 283 miljoonaa euroa, mistä valtion osuus on 74 miljoonaa euroa. Rakenteilla oleva ykkösosa on pituudeltaan 15 kilometriä käsittäen osuudet Hervanta-Pyynikki ja Keskustori-TAYS.

Ykkösosan kustannukset muodostuvat n. 240 miljoonan euron radanrakennuksesta kaikkineen ja n. 40 miljoonan euron varikon rakentamisesta Hervantaan.

Osa 2 on suunnitteilla. Sen pituus tulee olemaan 7 kilometriä ja pysäkkejä siihen tehdään 10. Osien 1 ja 2 päivittäinen matkojen määrän arvioidaan olevan 55 000.

Osan 2 rakentaminen tulee päätettäväksi suunnitelmien mukaan Tampereen kau-punginvaltuustoon lokakuussa 2020. Tuon osan rakentaminen ajoittuisi vuosille 2021-24.

Tampere-päivänä 2019 päätettiin raitiovaunujen väri ( tiilenpunainen ) ja muotoilu. Tammikuussa 2019 tulee ensimmäinen koevaunu ”näytille”. Vuotta myöhemmin alkaa koeliikenne ja vuonna 2021 puolestaan varsinainen matkustajaliikenne.

Raitiovaunuliikenne on suunniteltu siten, että se ei ole haittaavasti yhteydessä muuhun liikenteeseen. Sammonkadun ja Teiskontien osalta toteutetaan kokonaisvaltaisesti nurmiraide.

Raitiovaunuliikenne rakentuu betonilaatoille. Niiden päälle tulee tarvittavat muut materiaalit ja päälle kiskot. Matkustusmukavuus saadaan hyvällä suunnittelulla erinomaiseksi. Hämeenkatu muodostetaan muulle kuin raitiotieliikenteelle nykyisen nelikaistaisuuden sijaan kaksikaistaiseksi palvelemaan bussi-,taxi -ja huoltoliikennettä.

Tampereen raitiotiehankkeen toteuttaa Tampereen kaupunki Tampereen raitiotie Oy:n, Raitiotieallianssin ja Tampereen Seudun joukkoliikenne Nyssen yhteistyöllä.