Tapahtumien muistiot

<< Palaa
18

Filmiesitys Runoilijan tie ja Tarjanne; Tarjanne 100 vuotta 1908-2008

Osuuskunta Höyrylaiva Tarjanne R.L.

  • perustajajäseniä 1217

  • laiva rakennettiin Lehtoniemen konepajalla Joroisissa ( tai tarkemmin Lehtoniemi et Taipale-yhtymässä Taipaleen kanavan seudulla )

Laiva saapui 22.toukokuuta 1908 Ruovedelle ja lähti heti Tampereelle soittokunnan noustua järvestä 
( ensimmäinen laiturikosketus oli näet ollut tukeva ).  

Ensimmäisessä maailmansodassa Tarjanne oli sotalaiva. Toukokuusta 1916 Tarjanne, Pohjola ja Kuru sekä hinaajat Näsijärvi ja Murole muodostivat ”laivastoyksikön” Mustassalahdessa.   Linnoitteita oli rakennettu ja nykyisinkin jäljellä oleva Mustanlahden makasiinirakennus oli laivaston esikuntana. Tarjanne varustettiin 76 millimetrin tykillä, jota laivan rakenteiden onneksi ei jouduttu käyttämään.

Filmiltä saimme kuulla mm. diplomi-insinööri Juhani Valannon asiantuntevia faktoja SS -Tarjanteen vaiheista. Hän on muun muassa kirjoittanut laivan 90- ja 100-vuotishistoriikit. Samoin kuultiin museotoimenjohtaja Toimi Jaatisen käsityksiä Tarjanteen merkityksestä Tampereelle. Mielenkiintoista oli kuulla toimittaja ( emeritus ) Hannu Hyttisen kerrontaa isoisästään Nestori Hyttisestä Tarjanne-laivan kapteenina. Kerran meinasi aika loppua kesken N. Hyttisen ja Heikki Asunnan keskittyessä laivan ravintolan antimien ohella keskinäiseen rupatteluun niin että ravintolapuolen henkilökunnan edustajan
oli sanottava heille matkan tulleen jo päämääräänsä. Silloin kapteeni ilmoitti matkaa tällä kertaa pidennettävän. Näin nämä kaksi herraa saivat tuokionsa leppoisasti päätökseen pienellä matkan pidennyksellä.

Kuru-laivan haaksirikko, tuo järkyttävä tapahtuma 7.9.1929 kosketti myös Tarjannetta. Se oli lähtenyt Mustastalahdesta 5 minuuttia Kurun jälkeen ja sai erittäin vaikeissa oloissa pelastetuksi 14 haaksirikkoisen laivan matkustajaa.

Päätös Tarjanne-laivan kunnostuksesta tehtiin 4.9.2006. Mainitun kuukauden 11. päivänä laiva nostettiin tukevasti telakalle. Kesäkuun 4.päivänä 2007 tehtiin laivalla kallistuskokeet Mustassalahdessa. Tammikuun 21. päivänä vuonna 2008 uudet hytit valmistuivat keulaan ( matkustajat ) ja laivan peräosaan ( miehistö ).

Toukokuun 22.päivänä vuonna 2008 tehtiin laivan satavuotisristeily ja normaaleille vuoroilleen laiva palasi 4. kesäkuuta vuonna 2008.  Laivan ehostettua muotoa kunnioitti tuolla Suomen lipun ja Marskin päivän risteilyllä myös Niinisalon tykistörykmentti viidellä kunnialaukauksella.

Runoilijan Tie julkaisi ainakin 1900-luvun jälkipuoliskon vuosina jokavuotista aikataululehtistä, jolla oli tapana päätyä kaikkiin reitin varrella oleviin talouksiin.  Lehtinen oli vuosikymmenet ulkonäöltään samanlainen lukuunottamatta painoväriä, joka vuosittain vaihteli.

Aikataululehtisen etukannessa oli vuodesta toiseen laivojen Pohjola ja Tarjanne kuvat sekä säe kirjailijoiden Heikki Asunta ja Einari Vuorela runosta:

"Taa jäänyt on kauneus Tampereen, 
päämäärä on valkama Virtain.
Ui helisten mainingit hiljalleen, 
Näsin, Koljon, Ruoveden, Tarjanteen,

kuin lyöminä kultaisten pirtain,
läpi salmien, luotojen tutkaimitse, 
purtena ui suvi itse."