Tapahtumien muistiot

<< Palaa
18
MALAGAN ILMAILUMUSEO, KAR-AIRIN CONVAIR METROPOLITAN OH-VKN SEKÄ MUITA ANDALUSIAN IHMEITÄ

Tampereen Suomalainen Klubi etsii maailmalta suomalaisia etäpisteitä.
 
On bongattu Akseli Gallen-Kallela Pariisista, Jean Sibelius Wienistä, Mannerheim Kiinasta ja monta muuta.  Tällä kerralla oli vuorossa Veljekset Karhumäen Kar-Air lentoyhtiön väreissä Malagan ilmailumuseon platalla ylpeänä seisova Convair Metropolitan lentokone.  Kone, joka 20.10.1959 aloitti Aurinkorannikon kansainväliset turistilennot.

Klubin ryhmä vietti Malagassa ja ympäröivässä Andalusiassa kaikkiaan kuusi päivää.  Marja-Leena Myyryläisen opastuksella tutustuttiin Granadaan ja Alhambran palatsiin, Carmen Thyssenin ja Picasson taidemuseoihin, Rondan kaupunkiin ja tietysti Malagan kaupunkiin itseensä.  Nähtiin myös Malagan automuseo ja Kristallimuseo.  Ja tietysti reissun ykköskohde ilmailumuseo.  Täysiä työpäiviä siis.

ILMAILUMUSEON MINISEMINAARI
Ystävät Malagassa olivat järjestäneet hienon miniseminaarin ilmailumuseon auditorioon Aurinkolaivueen emeritus komentajan Pertti Seeven ja museon johtajan Joaquin de Garranza Paris’in komennossa.  Komentaja itse kertoili Espanjan  turismiteollisuudesta,  Matti Lampela kävi läpi ulkona seisovan Convairin historian, Hannu Hallamaa kertoi perheensä historiasta sota-ajan Suomesta Espanjan nykypäivään. 

Kiitoksiksi isännille oli varattu lukuisia Tampereen Suomalaisen Klubin kokouksissa pidettyjä ilmailuaiheisia arkistoituja esitelmiä.  Hannu Hallamaa vastaanotti Suomen sodanajan radiotiedustelua koskevan esitelmän.

KONEESEEN NOUSU OLI JÄNNITTÄVÄ ELÄMYS
Alustusten jälkeen käytiin tutustumassa itse juhlakaluun eli Convairiin ja otettiin sen äärellä tarpeelliset ryhmäkuvat.  Ilmassa oli historian havinaa kun tiedettiin, että samanlaisessa värityksessä oleva Convair laskeutui ensimmäisenä ulkomaalaisena siviilikoneena Malagan silloiselle lentokentälle 20.10.1959 klo 12.02.  Koneessa olleet suomalaiset matkaajat avasivat näin Aurinkorannikon nykyisiin huimiin mittoihin kasvaneen kansainvälisen turismin.

Kone itsessään oli tutun ja turvallisen tuntuinen kotimaisissa väreissään ja Kar-Air logoissaan.  Matkustamon penkit puuttuivat toistaiseksi mutta sopivat penkit on paikallistettu Yhdysvaltoihin.  Ne vain pitäisi jollain saada siirretyksi Espanjaan.  Ja pienellä budjetilla pyörivän vapaaehtoistyön kanssa kun ollaan tekemisissä, asiat eivät ole aina yksinkertaisia. 

Nyt kone oli sisustettu monenlaisin infotauluin, joissa kerrottiin itse koneesta, sen reiteistä ja tekniikasta.  Oli hienoa huomata, että jo 1960-luvulla Euroopan yli johti vakituiseen aikatauluun sidottu ilmasilta Helsingistä Göteborgin ja Luxemburgin kautta Malagaan.  Koululaisryhmiä varten oli valmistettu painettuja koneeseen liittyviä tehtäväarkkeja. 
Lattia oli osin korvattu läpinäkyvällä levylle, jonka läpi näkyi matkatavararuuma ja kaikkinaiset ohjausvaijerit.  Ohjaamoon saattoi kurkistaa samalla levyllä suljetun lasin läpi.
 
Museoon ja suomalaiseen historialliseen lentokoneeseen käy päivittäin tutustumassa koululaisryhmiä ja muista ilmailusta kiinnostuneita.  Käykää hyvät ihmiset tekin katsomassa tätä suomalaista konetta.  Ja tutustukaa museoon muutenkin.

ANDALUSIAN MUITA IHMEITÄ
Malaga on museoiden kaupunki.  Sellaisena se tuntuu kovin tutulta kotikaupunki Tampereeseen verraten. 

Carmen Thyssenin museossa on esillä konservatiivisempaa näköistaidetta.  Upeita maalauksia monista aiheista monessa kerroksessa.  Nautittavia hetkiä. 

Picasson museossa on mestarin töitä omassa kotikaupunkimiljöössä.  Maalausten ja veistosten aiheet varmaan saavat ajatukset rullaamaan mutta taideteoksia yhtä kaikki. 

Malagan Kristallimuseo oli huikea lasimuseo, jonka persoonallinen opas vei ryhmää läpi talon kertoen asiantuntevasti jokaisesta esineestä. 

Automuseo on varmaan miesten maailmaa, laadukasta sellaista.  Automuseossa oli erityinen museopäivä, jolloin opas teki kierroksia ryhmien kanssa ympäri taloa.  Oli huikeaa kuulla vanhan Rolls-Roycen moottorin käynnistyvän ja käyvän.  Tai Ferrarin.  Tämä oli tekninen museoelämys, jonka vain insinöörimielinen humaani ihminen voi ymmärtää.

Espanja tunnetaan mm. Granadan kaupungista ja Frankie-boyn saman nimisestä laulusta.  Oli upeaa vierailla tuossa paikassa ja sen hengästyttävässä katedraalissa ja vierailla päätteeksi kaupungin ulkopuolella olevassa Alhambran palatsissa.  Paikassa, josta tähän saakka on vain kuullut tarinoita.  Rondan kaupunki lumosi uskomattomalla sijainnillaan pohjattomalta tuntuneen rotkon reunoilla.  Teki mieli laskeutua alas rotkon pohjalle.

Andalusia on Espanjan ja varmaan Euroopankin oliiviöljyaitta.  Matkan varrella Malagasta Granadaan tai Rondaan tien varsilla oli miljoonittain – silmän kantamattomiin – oliivipuita.  Aurinko antaa valonsa loisteen tehdä tehtävänsä tässäkin. 

Vierailu Malagan kauppahallissa vuorostaan kertoi, että kevät oli parhaimmillaan ja myyntitiskit täynnä auringon hedelmiä.

Ihmeeltä silmissäni tuntui myös koko Aurinkorannikko.  Ajelimme bussilla Marbellasta Malagaan lähes 100 km ja koko ajan ajoimme Välimeren merenrantataajaman keskellä.  Ja ilmeisesti olisimme voineet jatkaa samaa aurinkotaajamaa pitkin aina Ranskan rajalle saakka.  Ja siitäkin eteenpäin.  Jos on Välimeren maita viime vuosina moitittu on heillä myös jotain ainutlaatuista jaettavanaan.  Nauttikaamme siitä.

Malaga 18.3.2014
Teksti:  Timo Tulosmaa

Kuva: Joaquin de Garranza Paris (klikkaa kuva isommaksi)


Klubin jäsenmatka keväiseen Malagaan