Alivaltiosihteeri Juhani Kivelä: Sisäisen turvallisuutemme ajankohtainen tila
Turvallisuuden hallinnan 2000-luvun muutosvoima
- Digi-,tieto- ja viestintäteknologioiden ripeä kehitys on johtanut globaaliin 24/7 kyberympäristöön ja talouskilpailuun.
Kehittyneistä yhteiskunnista on tullut häiriöherkkiä ja alttiita vihamielisille vaikuttajavoimille.
- Terrorismi on levinnyt kaikkien länsimaiden uhkaksi.
- Sotavaltio Venäjä uhkaa hybridisodan keinoin Euroopan ja globaalia turvallisuutta ja koko turvallisuusjärjestelmää.
- Kiina seuraa vielä vierestä Venäjän suurta peliä arvaamattomana.
- Pakolais- ja maahanmuuttopaineet ovat kasvamassa.
- Ilmastonmuutos ja luontokato ovat pitkän aikavälin uhkia.
- Pandemiauhkat ovat jääneet elämään.
- Sotien ja kriisien talousvaikutukset ovat vakavia uhkia rauhaan ja mukavuuksiin tottuneiden kansalaisten elinoloille ja siten demokraattisten yhteiskuntiemme vakaudelle.
- Kriisien kestävyyden ( resilienssin ) ylläpito on kaikkien Länsi- ja erityisesti EU-maiden sisäisen ja kokonaisturvallisuuden hallinnan ajankohtainen haaste.
Myrsky turvallisuuspolitiikan vesilasissa. Mistä on kysymys?
Perustuslaki 2000 – Valmiuslaki 2022
Sisäisen turvallisuuden ajankohtainen tila
- Sisäisen turvallisuuden tila näyttää hyvältä
- Valmiuslaki korjasi merkittävästi sisäisen turvallisuuden hallintaedellytyksiä.
- Käytännön turvallisuustoimijat ovat kukin erikseen toimintakykyisiä.
- Turvallisuuskomitea on toiminut suositusten antajana 10 vuotta.
- Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskus perustettiin 2017
Suomeen vahvistamaan kokonaisturvallisuusajattelua, tietoisuutta hybridiuhkista ja haavoittuvuuksista.
- Eduskunnalle on annettu kaksi selontekoa sisäisestä turvallisuudesta 2016 sekä 2021.
- Tila ei ole niin hyvä kuin yleisesti uskotaan
- Hallintovaliokunnan mukaan 2021 selonteon puute on, ettei johtamista sisäiseen turvallisuuteen ole siinä tarkasteltu.
- Valtion ylimmän johdon taholla
- kokonaisturvallisuuden johto on kaukana tasapainosta.
- Valtioneuvostotasolla
- sisäisen turvallisuuden johtorakenne ja johtosuhteet ovat jäsentymättömiä ja estävät strategisen johtamisen.
- Aluetasolla on ammottava aukko
- Läänien lopettaminen poisti hyvin toimineen turvallisuuden johtorakenteen eikä mitään ole tehty sen korjaamiseksi.
- Paikallistason johtosuhteet ovat sekavassa tilassa
- Kuntien roolia ei hyvinvointialueuudistuksessa tarkasteltu ja sisäinen turvallisuus jäi kahden demokratian väliin harmaaksi vyöhykkeeksi.
- Vapaaehtoistoimijoiden voimavarat syrjäytyvät
- Alue- ja paikallistason puutteiden johdosta vapaehtoisjärjestöjen merkittävää potentiaalia jää hyödyntämättä.
- Mutta, pienen yhteiskunnan improvisaatiokyky pelastaa.