Kapteeni evp Pasi Pirttikoski: Laskovarjokurssit ja hypyt rajan taakse

Esitelmöitsijä käsitteli teemaa kolmen kohdan kautta:

  • Hieman historiaa
  • Hyppykurssit Suomessa
  • Suomalaisten hypyt rajan taakse

ENSIMMÄINEN VARJO SUOMEEN

  • Eero Erho ja Bruno Tötterman hyppäsivät Saksassa tykistön pallotähystäjä-kurssilla vuonna 1918
  • Erho osti oman Heinecke-laskuvarjon ja toi sen Suomeen kurssin jälkeen

ENSIHYPPY SUOMESSA

  • Ensihypyn Suomessa teki ruotsalainen Raoul Thörnblad
  • 2.7.1920 Helsingissä
  • Käytössä hänellä oli saksalainen Heinecke-varjo
  • Ilmasuojushypyn lentokoneesta suorittaa asianomaisella luvalla tänään täsmälleen klo 8 j.pp. mereen Kaivopuiston vieressä Luutn. Raoul Thörnblad. Pääsymaksu Kaivopuisto rannalle ja valleille Smk 8:- ynnä huvivero. Ilmailuklubin jäsenet vapaasti.

2101 Suomen Ilmailuklubi

ENSIMMÄINEN SUOMALAINEN

  • Eero Erho hyppäsi Sortavalassa 17.6.1922.
  • Varjona oli Heinecke-varjo.
  • Erho hyppäsi myös Tampereella ja Helsingissä. Muutti myöhemmin Australiaan.

HYPPYKURSSIT SUOMESSA

”Kursseilla on opetettu laskuvarjostimen pakkausta, säilyttämistä ja varastoimista sekä annettu opetusta varsinaisessa laskuvarjostinhyppäyksessä”.

  • Ensimmäinen laskuvarjostinkurssi pidettiin keväällä 1927 Santahaminassa.
  • Kurssi oli tarkoitettu lentävälle henkilökunnalle.
  • Kaksi kurssilaista hyppäsi
  • Laskuvarjot pakollisiksi 1930.

HYPPÄÄJÄT JA HYPPYKONE

  • Hyppykoneena oli I.L.V. Hansa suksikone
  • ltn Martikainen 10.2.1927
  • vänr Pipponius 23.3.1927
  • KURSSIHYPYT
  • vänr Magnusson 25.3.1927
  • vääp Salonen 25.3.1927

LASKUVARJOKURSSI 1

  • Paikkana Turkinsaari, Lentoasema 4.
  • 18.-28.3.1935.
  • Hyppykone Hansa, tunnut IL-120.
  • Kouluttajana E.Erho, 13 hyppääjää.
  • Käytössä Irvin-varjot.

VÄLIRAUHAN KURSSI

  • Ensimmäinen laskuvarjohyppykurssi tiedustelumiehille pidettiin huhtikuussa 1941 Luonetjärvellä
  • kotimaiset PAK-laskuvarjot (ei varavarjoja)
  • 15 miestä hyppäsi (myöh. 1 lisää)
  • 2 hyppyä, 600 metriä, itseaukaisu
  • Varusteongelmat (kengät)
  • Kapt. Eero Erho

VÄLIRAUHAN KURSSI – LASKUVARJOT

  • Lentovarikolta on jäänyt kaksi PAK/O varjoa.

nro 849 ei ole esillä

nro 839 on perinnehuoneessa

VÄLIRAUHAN KURSSI, HYPPYKONE

  • Koneena DC-2 ”Hanssin Jukka”
  • Koneen lahjoitti ruotsalainen kreivi C.G. von Rosen talvisodan aikana
  • Talvisodassa koneella tehtiin vain yksi pommituslento
  • 2 x 710 hv
  • Matkanopeus n. 300 km/h
  • Kone tuotiin Hämeenlinnaan maaliskuun viimeisenä päivänä vuonna 1959 ja
  • Kahvila avattiin elokuussa 1959 ja se suljettiin syksyllä 1981.

VÄLIRAUHAN KURSSI, HYPPYKONE TÄNÄÄN

  • Kone on Kauppakeskus Tuuloksessa
  • Siinä on vuoden 1944 maalauskuvio

ERNA-joukko 1941

  • Koostui virolaisista vapaaehtoisista
  • Alun perin 15 miestä, jotka koulutettiin radisteiksi
  • Koulutus Staffinin saarella Helsingin edustalla
  • Myöhemmin ryhmään liittyi 57 miestä

ERNA-joukon maihinnousu

  • Suuntana Viro

-Pääjoukko veneillä 10.7.1941

-Kolga-lahti>siirtyminen kohti Kautlaa

- Kautla 17.7.

-Toinen yritys 13.7. (toinen ryhmä)

ERNA-ryhmäläisten hypyt

  • ERNA-ryhmä Viroon

- Heinäkuussa 1941

- Kaikki lennot Malmilta

- Koneena saksalainen Heinkel He 111 (viisi ensimmäistä lentoa), hypyt pommiluukusta

- Ainoastaan yhdellä heistä (T. Hellat) oli aikaisempaa hyppykokemusta

- Muiden laskuvarjohyppääjien ”kurssit” pidettiin ennen lentokoneeseen nousua

- Viimeisillä hyppylennoilla oli käytössä Junkers Ju 52

- Tällä kerralla pudotettiin 17 miestä, mukana oli saksalainen yhteysupseeri

- Yhteensä Viroon pudotettiin 28 miestä

ERNA-joukon hypyt

  • Hyppyalueet olivat Kautla, Viitna ja Rapla

He 111, hypyt

- 21.7. (2+2)

- 22.7. (2)

- 26.7. (1)

- 27.7. (2+2)

- 28.7. (2)

Ju 52, hypyt

  • 2 x 28.7. (yht.17)

ERNA-ryhmäläisten hypyt

  • ERNA-ryhmäläisiä Saarenmaalle
  • Kaksi kahden hengen partiota
  • H. Rosenfeldt, O.Lutter
  • O. Krivain ja R. Kevend
  • Hypyt elokuun lopussa
  • Hyppykoneesta ei tietoa

ERNA-ryhmäläisten hypyt 1942

  • Virolaisten partio elokuussa 1942
  • 13-miehinen partio
  • Koko partio tuhoutui (neljä ERNA-ryhmäläistä)
  • Saksalainen hakukonekin (He- 115) tuhoutui

HYPPYKURSSIT

Kakkoskurssi

  • Toinen laskuvarjohyppykurssi pidettiin 1942 Naarajärvellä
  • Irvin-laskuvarjot; sekä ohjaajan- että tähystäjän varjoja (ei varavarjoja)
  • 42 miestä hyppäsi (osa Onttolassa kurssin jälkeen)
  • 1 hyppy, 600 metriä, itseaukaisu
  • Kapteeni Otto Lumiala

Kakkoskurssi, hyppykone

  • Koneena Junkers F 13 (JU-124 ja JU-120)
  • Saksalainen, 30-luvun alussa hankittu
  • Meillä yhteensä kuusi konetta
  • 425 hv tähtimoottori
  • Lentonopeus 180 km/h
  • 2+4-paikkainen

HYPPYKURSSIT ASIAMIEHILLE, yksi

  • Hirvaksessa heinäkuussa 1942
  • Venäläisiä sotavankeja, joista koulutettiin vakoilijoita (a-miehiä)
  • Seitsemän hyppylentoa
  • Kaksi miestä / lento >14 hyppääjää
  • Hyppykorkeus 400 metriä

HYPPYKURSSIT ASIAMIEHILLE, kaksi

  • Joensuussa lokakuussa 1942
  • Venäläisiä sotavankeja, joista koulutettiin vakoilijoita (a-miehiä)
  • Sotapäiväkirjamerkintä

Suoritti 22 miestä laskuvarjohypyn. Yksi varjo ei auennut.

  • Mies haudattiin kentän laidalle.
  • Tarinan mukaan kouluttaja kysyi: ”Jatketaanko harjoituksia?”
  • ”Jatketaan pois vaan”, vastasivat miehet
  • ”Ei sota yhtä miestä kaipaa!”

HYPPYKURSSI SAKSASSA – hyppykone

  • Koneena Heinkel He 111
  • Kaksimoottorinen pommi- ja kuljetuskone
  • Koneita ei ollut käytössä suomalaisilla
  • 2 x 1 350 hv
  • Lentonopeus noin 435 km/h
  • Valmistettu + 7 300 kpl

HYPPYKURSSIT

  • ErP 4:n laskuvarjohyppykoulutus
  • Kolme kurssia Utissa keväällä 1944
  • RZ-20 pakkolaukaisulaskuvarjo
  • Yhteensä 70 kurssilaista
  • 1-6 hyppyä / mies riippuen kurssista
  • Hyppykorkeus 400-600 metriä

HYPPYKURSSIT ErP 4

Ykkös- ja kakkoskurssi, hyppykone

  • Käytössä saksalainen Junkers Ju 52 tunnukseltaan 3K+LP (miinanraivauskone)
  • 3 x 819 hv
  • Lentonopeus noin 245 km/h
  • Noin 20-paikkainenkpl
  • Koneita valmistettiin noin 5 000

Kolmoskurssi

  • Hyppykoneena Heinkel He-59 (SD-EE)
  • Koneita oli käytössä neljä, kaikki saksalaisilta lainassa
  • 2 x 960 hv
  • Lentonopeus noin 220 km/h

MUITA HYPPYKOULUTUKSIA

  • Sotiemme aikana Suomeen pudotettiin satoja desantteja
  • Osa heistä suomalaisia
  • Lyhyt hyppykoulutus (osin suullinen)
  • Liittoutuneiden hyppykoulutus

-20 + suomalaissukuista

HYPYT RAJAN TAAKSE

  • Virolaisten partio elokuussa 1942
  • 13-miehinen partio
  • 2 konekuormaa
  • Pudotukset vääriin paikkoihin
  • Koko partio tuhoutui
  • Saksalainen hakukonekin (He- 115) tuhoutui
  • Pudotuspaikka Konoshan lähellä Äänisen taakse
  • Tavoitteena oli Arkangel-Vologda-rata

TAISTELUHYPYT

  • Virolaisten hyppykone
  • Koneena oli molemmilla hyppylennoilla saksalainen JU-52 tunnukseltaan BA+KG
  • Kone tuli Nurmoilan kentälle Helsingistä 26.8.1942
  • Koneella tehtiin myös partion ensimmäinen huoltolento

ASIAMIESPUDOTUKSET yksi ja kaksi

Asiamiespudotus, yksi

  • Ohjaaja , ylikersantti E.Holmgre
  • Tähystäjä, vänrikki U.Pöntynen
  • Konekivääriampujat, alikersantti T. Räihä, korpraali T. Hallaperä
  • Lähtö 6.6.42 klo 13.30, Paluu 10.6.42 klo 11.05
  • Tehtävä: Purhehdus: Joensuu-Äänislinna, desantin kuljetus Vologdaan ja Sorokkaan; purjehdus Äänislinna-Joensuu
  • Varustus: Yksi laskuvarjojääkäri sekä yksi alasheittosylinteri molemmilla lennoilla.

Asiamiespudotukset, kaksi

1942 - 16 miestä

1943 – 26 miestä

1944 – yksi pudotusyritys

HYPYT RAJAN TAAKSE

  • Matti-partiot Kannakselle kesällä 1944
  • Kolme pudotusta (yhteensä seitsemän miestä)
  • Vain neljä palasi takaisin
  • RZ-20 pakkolaukaisulaskuvarjo, ei varavarjoja

TAISTELUHYPYT

  • Pikakurssi Immolassa

Seuraavan partion yksi mies ei ollut saanut hyppykoulutusta>pikakurssi ja yksi harjoitushyppy Immolassa 31.8.44.

  • Lassila ja Ranki hyppäsivät

HYPYT RAJAN TAAKSE

  • hyppykone
  • Kaikki pudotettiin He- 115 koneesta
  • 2 x 960 hv
  • Lentonopeus noin 290 km/h
  • Kuljetuskyky 12-14 miestä varusteineen
  • Koneita käytössä viisi kappaletta
  • Koneita valmistettiin noin 270 kappaletta

LAPIN SODAN PUDOTUSYRITYS

  • Hanssin-Jukalla tehtiin kaksi lentoa 12. ja 13.11.1944
  • Tarkoitus pudottaa kuusi kaukopartiomiestä
  • ensimmäinen kerta - sumua
  • toinen kerta - it-tulta
  • > - ei pudotuksia

LENTOHENKILÖKUNNAN HYPYT

  • Jatkosodan aikana noin 100 hyppyä

-13(+2) sotavangiksi

* 18 kertaa Blenheimista

* 17 kertaa Domierista

* 16 kertaa Morane-Saulnierista

*11 kertaa Messerschmitt-koneesta