Kapteeni evp Pasi Pirttikoski: Laskuvarjohyppyjen historiaa Suomessa ja Tampereella
Esitelmöitsijän ilmailutaustaa:
Ilmailu-ura alkoi 70-luvun alussa ( pienkonekyyti ) ja jatkui 1986 laskuvarjohyppykurssilla.
Yli 5 500 laskuvarjohyppyä
- 20 SM-mitalia
- 14 maailmanennätystä
- 26 Suomen ennätystä
Hämeen Laskuvarjourheilijat www.skyvehame.com
- Kotikenttänä Vesivehmaa, Asikkala
Historian harrastetutkija: Varjoja Pohjolan taivaan alla-kirja 2021
Esityksen sisältö
+ Yleistä sotilashyppäämisestä ja laskuvarjoista
+ Sotilashyppäämisen historiaa
+ Desantit (mm. Tampereen alue )
+ Lentohenkilökunnan hypyt
+ Taisteluhypyt ( kaukopartio )
Laskuvarjojen käyttötarkoitukset
+ Lentävän henkilökunnan pelastusväline
+ Joukkojen / yksittäisten henkilöiden pudotus
+ Materiaalin / miinojen pudotus
Laskuvarjo
+ Kaksi avautumisjärjestelmää
+ Itselaukaisu / pakkolaukaisu
Sotilashyppäämisen historiaa ja ensihypyt Suomessa
Mistä kaikki alkoi?
+ Ensimmäiset laskuvarjohypyt lentokoneista tapahtuvat 1910-luvulla
+ 1. maailmansodan alussa laskuvarjot eivät olleet käytössä lentäjillä
+ Varjoja käytettiin ensin tähystyspalloissa pelastusvälineenä
+ Sodan jatkuessa varjot yleistyivät myös lentohenkilökunnalle
Ensihypyt lentokoneista
+ Ensimmäisen laskuvarjohypyn teki Suomessa ruotsalainen luutnantti Raoul Thörnblad vuonna 1920.
+ Ensimmäisenä suomalaisena suoritti laskuvarjohypyn luutnantti Eero Erho 17.6.1922 Sortavalassa.
Koneena Stetin M-16.
Ensihyppy Tampereella
+ 23.6.1922 maatalousnäytös
+ Luutnantti Eero Erho
+ Koneena Caudron G 3
+ Alastulo Pyhäjärveen
Ensimmäinen pelastushyppy Suomessa
+ Kauhavalla 26.6.1931
+ Reservin vänrikki Sven Blomqvist
+ Caudron CA-27
+ Salvador-varjo ( pakkolaukaisu )
Laskuvarjot Suomessa
PAK Suomalainen laskuvarjotehdas
+ Suomalaisilla oli omaa laskuvarjotuotantoa
+ Ensihyppy Suomessa tehdyllä varjolla tapahtui 7.2.1934 Santahaminassa
+ Kotimaisella varjolla pelastui ainakin
- Talvisodassa kahdeksan
- Jatkosodassa ainakin 45 ja
- Lapin sodassa viisi lentohenkilökuntaan kuuluvaa
Wetterhoffin talon seinässä Hämeenlinnassa on kyltti:
TÄSSÄ TALOSSA TOIMI 2.12.1939 – 13.8.1940
SALANIMELLÄ A.AROLA OY
SUOMALAINEN PAK
LASKUVARJOTEHDAS OY
TALVISODAN 30.11.1939 – 13.3. 1940 AIKANA
KORJATTIIN 162 JA VALMISTETTIIN 54 UUTTA LASKUVARJOA
Desantit
+ Sotiemme aikana Suomeen pudotettiin satoja desantteja.
- Talvisodan aikana noin 120
- Jatkosodan aikana noin 1000
- pääosa epäonnistui
- Siviilivaatteet, suomalaiset, saksalaiset tai venäläiset armeijan asusteet
+ Kahdenlaista väkeä – hyvin koulutettuja sekä ”kouluttamatonta”
- Mukana myös naisdesantteja
- Osa hyppäsi ensikertaa
- Tehtävät:
+ tiedustelu ja/tai
+ tuhotyöt
Omiakin tuli takaisin
- Kymmeniä sotavankeja palasi desantteina; osa kylläkin vain päästäkseen takaisin.
- ”Pärmin pataljoona” ErP21; 22 loikkaria palasi ( kuusi selvisi hengissä )
- Päätehtävänä tiedustelu
- Yleisin partion koko kaksi – kolme henkeä ( tiedustelija(t) sekä radisti
Desanttien hyppykoulutus
Nimi: Saharoff
Synt. 1914 Pietarissa
Siv.sääty: naimaton
Ammatti: puuseppä
Sot.koulutus: 275 päivää Kaaderijoukoissa kk. ampujana.
Asuinpaikka: Pietari 15.6.1941 saakka, sen jälkeen Viipuri
Desanttikoulutus: Viipurissa noin 1:n kuukauden aikana, 1 harj.hyppy
Muu koulusivistys: 4 luokkaa kansakoulua
Saharoff antaytui itse 7.8.1941. Hänet teloitettiin jo 1.9.1941.
Kohteena Tampere
+ Tampere iso teollisuuskaupunki
+ Tampella ( tykit, heittimet )
+ Lentokonetehdas Härmälässä
+Tehdas siirrettiin vuonna 1936 Suomenlinnasta Härmälään uuden lentokentän kupeeseen.
Desantit Tampereen suunnalla
+ Eino Laakso
- 30.10. 1907 Tampere
+ Roy Mäkelä ( esiintyi Toivo Kivelä-nimellä )
- 1921 Detroit, USA
+ Pudotettiin 13.6.1942 Kyröskosken lähelle
+ Ampuivat konstaapeli Adolf Vaittisen 17.4.1944
Ei saatu kiinni. Palkkio olisi ollut 35 000 markkaa / desantti eli iso raha.
Eino Laakso ei siis jäänyt sodan aikana kiinni; jäi Suomeen toimien mm. Valpossa.
Roy Mäkelä ei jäänyt sodan aikana kiinni; siirtyi Neuvostoliittoon 1947
+ Arvo Lamminen
s. 28.12.1900 Tampere
+ Pudotettiin Ylöjärvelle 6.12.1942
+ Pidätettiin 20.4.1944 Ikaalisissa.
Lammisen pidätyksestä ei juttua lehdissä näkynyt.
+ Frans Arvo Viitanen
s. 3.2.1903 Pirkkala
+ Aune Irene Janhonen,
s. 18.1.1920 Detroit, USA
+ Pudotettiin 9.9.1943
+ Viitanen kuoli 10.9.1943 pidätysyrityksessä.
+ Janhonen suostui radioharhautukseen.
Muita Tampereen suunnan desantteja
Jorma Johteinen
s. 26.11.1913 Tampere
+ Pudotettiin 14.5.1943 Helsingin lähelle
+ Pidätettiin ja kuoli kiinniollessaan
+ Lisäksi kolme sotavangiksi joutunutta, jotka palasivat vakoilijoina: Heidän hypyistään ei ole varmuutta. Näistäkään tapauksista ei juttua lehdissä näkynyt.
Lentohenkilökunnan hypyt
- yleistä
- suomalaiset
- venäläiset
- saksalaiset
11 Maailmansota
+ Toisessa maailmansodassa menetettiin tuhansia koneita
- Saksa 70 611
- Englanti 27 478
- USA 22 948
- Neuvostoliitto 106 400
+ 2 313 kuukaudessa
+ 77 päivässä
Eri lähteistä löytyy eri lukuja.
Suomen sodat, menetykset
+Talvisota 61 konetta
- lisäksi kuusi ruotsalaiskonetta Lapissa
- NL:n lähteiden mukaan peräti 362 konetta
+Jatkosota 423 konetta
- reilut 200 sotatoimissa
+ Lapin sota 12 konetta
Talvisodan hypyt
+ Yhteensä suomalaisten hyppyjä 12
+ Lisäksi viisi ( 5 ) ulkomaalaista ( Tanska, Ruotsi )
+ Seitsemän ei selvinnyt ( heistä kaksi tanskalaista )
+ Kolme jäi sotavangiksi ( kaksi ruotsalaista )
Ensimmäinen Tampereella
+ Aatos Irri ( 23.6.1920 Tampere ), ohjaaja
+ FK-84 ( Fokker C.X )
+ 30.8. Taipalsaari
+ Irri hyppäsi,laskeutui veteen; sotkeutui varjoon
Tähystäjän varjo oli liukunut rungon takaosaan ( eli ei ollut kiinni valjaissa ), tähystäjä tuli koneen mukana veteen, ui maihin matkalla pelastaen ohjaajan.
Jatkosodan hypyt
+ Erikoiset hypyt 20.1.1942
+ BL-142 oli koelennolla Seinäjoen suunnalla kun sen sukset kääntyivät pystyyn; päätettiin hypätä
+ Hypyt onnistuivat
- paikalliset luulivat desanteiksi; ilmoitukset
+ Ilman miehistöä lentänyt kone laskeutui pellolle pienin vaurioin ja se kunnostettiin parissa viikossa!
+ Erikoinen hyppy 11.6.1942
+ DN-52 kone ajautui pommituksen aikana DN-54 koneen alle
+ DN-52 koneeseen osui omia pommeja!
+ Ltn Rundqvist hyppäsi käskystä; vangiksi, palasi 26.12.1944
Jatkosodan hypyt – yhteenveto
+ noin 100 hyppyä
+ 13 ( +2? ) sotavangiksi
+ Blenheimeistä ja Dorniereista hypättiin 36 ( 18+18 ) onnistunutta hyppyä
Miehistö 3-4 henkeä
+ 16 kertaa Morane-Saulnierista
+ 11 kertaa Messerschmitt-koneesta
Lapinsodan hypyt
+ Lapinsodassa suomalaiset hyppäsivät 12 kertaa. Heistä kolme ei selvinnyt hypystään.
+ Viimeisinä hyppäsivät SB-2 koneesta 25.10.1944 Luonetjärvellä
- Vänrikki Kustaa Koisalo ohjaaja
- Korpraali Amold Amiola tähystäjä ( hukkui )
Venäläisten hypyt
+ Talvisota
- Menetykset 600 konetta
+ Lentohenkilökunnasta noin 30 hyppäsi ( sotavanki )
- Lisäksi vajaa 10 epävarmaa
+ Ensimmäiset 1.12.1939 ( kuusi vangiksi )
Lisäksi useita hyppyjä-ei avautunut, itsemurha
+ Yksi hyppäsi ilman laskuvarjoa!
+ Ltn Mikolai Voikov ( ohj )
+ 2.2.1940
+ SB-2 kone
+ Kuulustelukertomuksen mukaan hyppäsi ilman varjoa, meni tajuttomaksi ja heräsi maassa
+ Jatkosota
- Menetykset 2 792 konetta
+ Lentohenkilökunnasta 60 hyppäsi ( sotavanki )
- Lisäksi 20 epäselvää tapausta
+ Sodan aikana useita huono-onnisia hyppyjä; mm. Helsingin pommitusten yhteydessä 6 hyppäsi; kaikki hukkuivat
+ Jatkosodan päätyttyä valvontakomissio Suomeen
+ 29.10.1944 neljä ( 4 ) La-5 konetta Malmilta Poriin
+ Paluumatkalla polttoaine loppui
+ Pakkolaskut Parolaan, Hyvinkäälle ja Urjalaan
+ Vanhempi luutnantti A. Seljutin hyppäsi Lopelle
Saksalaisten hypyt
+ Saksalaiset menettivät myös satoja ( 577 ) konetta Suomen pääpiirteisellä alueella
+ Hyppyjä noin 80 – 100
+ Ainakin 11 näistä päättyi kuolemaan
+ Pääosa hypyistä pohjoisessa
Taisteluhypyt – virolaispartio
+ 13-miehinen partio
+ Kaksi pudotuslentoa
+ 30.-31.8.1942 ( seitsemän miestä )
+ 31.8. -1.9.1942 ( kuusi miestä )
+ Konosa välillä Arkangel - Vologda