KREATEn tuotantoinsinööri Mikko Heija: Haulitornin korjaus, siltojen rakentaminen, Tavara-aseman siirto ja kaikkea näiden väliltä
OLEMME SUOMALAINENINFRA-ALAN YHTIÖ, JOKA KESKITTYY ERITYISESTI TEKNISESTI VAIKEIDEN TAI ERIKOISOSAAMISTA VAATIVIEN HANKKEIDEN TOTEUTTAMISEEN
- Sillanrakentaminen ja -korjaus
- Pohja- ja insinöörirakentaminen & erikoispohjarakentaminen
- Tie- ja katurakentaminen
- Ratarakentaminen
- Kiertotalous
KREATE GROUP ON LISTATTU NASDAQ HELSINKIIN, LAAJENNUIMME RUOTSIIN 2022. TÄNÄ VUONNA JUHLIMME 10-VUOTISTA KREATEA.
🡪 liikevaihto 320 M€
🡪 7.peräkkäinen kasvun vuosi 12 %
🡪 450+ ammattilaista
🡪 >100 projektia vuositasolla
ARVOT
SUORASELKÄINEN
KUNNIANHIMOINEN
INHIMILLINEN
MUTKATON
MISSIOMME ON RAKENTAA TÄSTÄ MAASTA PAREMPAA JOKA PÄIVÄ.
TAMPEREEN VANHAN TAVARA-ASEMAN SIIRTO
MITAT: 50x23 METRIÄ
SIIRTOPAINO: 1700 TONNIA
SIIRTOMATKA: 28 METRIÄ
Kuulimme tuotantoinsinööri Mikko Heijan perusteellisen selvityksen tavara-aseman siirrosta ja näimme videoesityksiä sen eri vaiheista. Ääneen pääsivät vuorollaan niin A-Insinöörien edustaja, yksikönjohtaja Harri kallio, KREATE Oy:n edustaja, projektipäällikkö Jussi Kiuru kuin myös mainitun yrityksen työmaapäällikkö Jere Vesanen.
Tavara-aseman siirto oli teknisesti erittäin vaativa tehtävä. Siinä aivan samoin kuin Viinikan sillan uudistamisessa ja Haulitornin saneerauksessa tuli eteen monia, myös yllättäviä seikkoja. Ne kaikki pystyi innovatiivinen, asiaansa luottava ja taitava joukko yhteistuumin ratkaisemaan.
Tavara-aseman siirrossa oli monen monta yksityiskohtaa edessä. Työ alkoi (kun kaikki etukäteissuunnittelu jätetään tässä mainitsematta) sokkelin vahvistamisella ja Morkun purkamisella. Sitten vuorossa oli kuormansiirto nostopisteille ja siirtoratojen rakentaminen. Tavara-aseman nosto ja siirto vaati suurta taitoa, hermojen hallintaa ja tilanteen mukaisia ratkaisuja. KAIKKI SUJUI LOPULTA ERINOMAISESTI NIIN KUIN MEILLÄ MANSESSA ON TAVAKSI TULLUT.
VIINIKANSILLAN UUSIMISEN JA LEVENTÄMISEN LÄHTÖKOHDAT
- Tampereen vaarallisin suojatie sijaitsi vanhan oikokadun risteyksen kohdalla. Kevyelle liikenteelle tarvittiin uusi turvallinen kulkureitti.
- Vanha Viinikansilta alkoi olla huonokuntoinen ja korjauksen tarpeessa. Viinikan liikenneympyrän liikenteen välityskyky ei ollut enää riittävä ja risteyksen alue ruuhkautui usein.
VANHA VIINIKANSILTA
- Betoninen holvisilta
- Rakennettu vuonna 1958
- Perustettu noin 8 m pituisille puupaaluille
- Anturan vahvuus 1500 mm, josta raudoitettu osuus 1000 mm
- Anturan yläpää noin 2 m vedenpinnan alapuolella
- Holvin vahvuus 450 – 600 mm
UUSI VIINIKANSILTA
- Jatkuva betoninen laattasilta
- Rakennettiin kahdessa vaiheessa 2017 – 2018
- Länsipuoli rakennettiin ensin
- Sillan puolet ovat jäykästi kiinni toisissaan tartunnoilla
- Perustettiin suurpaaluille, joiden pituus vaihtelee; 11 – 50 m
- Kannen leveys yhteensä 40 m
1. vaiheessa 18 m
2. vaiheessa 22 m
- Viisi suurpaalua piti lyödä vanhan sillan rakenteiden läpi
- Vanhan JVV-linjan päälle tehtiin apusilta varsinaisen paalutuksen mahdollistamiseksi
- Ponttiseinä tuettiin pystyyn 24 m pitkillä maa-ankkureilla
- Viemärikaivannon ponttiseinät tuettiin pönkäpalkeilla
HAULITORNI
PISPALAN HAULITEHDAS
- Nykyisen, 55 metriä korkean Pispalan haulitornin rakensi Oy K. Hjorth Ab vuonna 1908 Pispalanharjun pohjoisrinteeseen.
- Pispalan haulitorni on ainoa Suomessa jäljellä oleva haulien valmistukseen käytetty torni.
- Haulien lopetus tornissa lopetettiin vuonna 1972.
- Hjorth kertoi tehtaansa pystyneen tuottamaan 300 000 haulikiloa vuodessa.
- Tornin teräsrakenteet on valmistettu Saksassa Kruppin tehtailla.
TORNIN KUNTO ENNEN PURKUA
LÄHTÖKOHDAT
- Haulitorni oli maalattu uudestaan joskus 80-90-luvulla.
- Tornin koristevalaistus oli asennettu vuonna 2009.
- Perimätiedon mukaan vanha hauliputki oli purettu tornin käytön päättymisen jälkeen sen huonon kunnon vuoksi. uusi hauliputki oli rakennettu visuaalisista syistä, eikä vastannut rakenteellisesti vanhaa putkea.
- Muita merkittäviä korjaustoimenpiteitä tornille ei ollut tehty viimeisinä vuosikymmeninä.